پایگاه  خبری زانست

تحصیل ۱۱۲ دانش‌آموز دارای آسیب‌بینایی در مدارس کردستان

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان از تخصیل ۱۱۲ دانش‌آموز دارای آسیب بینایی در مدارس استان خبر داد و گفت: این دانش‌آموزان دارای آسیب بینای خفیف تا عمیق هستند که در مدارس و مراکز با نیازهای ویژه و یا تخت آموزش تلفیقی در مدارس عادی هستند.

 

خلیل رنجبر به خبرنگار پایگاه خبری زانست در سنندج با تأکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی در برخورد مناسب با افراد دارای آسیب بینایی اظهارداشت: ۱۱۲ دانش‌آموز دارای آسیب بینایی خفیف تا عمیق در مدارس و مراکز با نیازهای ویژه یا تحت آموزش تلفیقی فراگیر در مدارس عادی از خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی آموزش و پرورش با نیازهای ویژه استان در سال تحصیلی جاری بهره‌مند شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان دارای آسیب بینایی در ۹ شهرستان، ناحیه و منطقه سنندج، مریوان، دهگلان، قروه، کامیاران، بیجار، سقز، سروآباد و موچش  تحصیل می‌کنند، افزود: این دانش‌آموزان در دوره‌های تحصیلی پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه پیش‌حرفه‌ای دوره اول و حرفه ای دوره دوم تحت پوشش آموزش و پرورش با نیازهای ویژه استان مشغول تحصیلند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان با تأکید برتوانمندی دانش‌آموزان دارای آسیب بینایی به عنوان توانمندترین گروه معلولان افزود: آن چه انسان را به اوج موفقیت می‌رساند، گوهر اراده، خواستن و تلاش است ومعلولیت‌های ظاهری و بدنی، مانع جدّی‌ای برای رشد و ترقی به شمار نمی‌آید و نمی‌تواند انسان را از پیشرفت بازدارد.

 

رنجبر با بیان اینکه نابینایان در بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها از بقیه افراد جامعه تواتمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، یادآور شد: مهم‌ترین مسئله و مشکل افراد نابینا چگونگی سازگاری آنان است، کسانی که نابینا به دنیا آمده‌اند یا در دوره ای از زندگی  بینایی خود را از دست داده‌اند باید این واقعیت را بپذیرند و سعی در انطباق و سازگاری با محیط و اجتماع نمایند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان نابینا و کم بینا از لحاظ آموزشی و اجتماعی با چالش‌های بزرگی رو به رو هستند و تلاش آن‌ها برای گذراندن دوره‌های آموزشی در کلاس‌های فراگیر، بیشتر وقت‌ها به اندازه‌ای زیاد است که نمی‌توانند زمانی را به برای یادگیری و رشد رفتارهای اجتماعی خود اختصاص دهند، افزود: حتی اگر این دانش‌آموزان در مدارس ویژه آموزش ببینند، والدین و معلمان باید برای اجتماعی شدن و حضورشان در محیط هایی که بیشتر افراد آن بینا هستند، کمک کنند.

وی گفت: آموزش و پرورش با نیازهای ویژه تلاش می‌کند که دانش‌آموزان نابینا و کم بینا همراه با سایر دانش‌آموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند چرا که این افراد به لحاظ بهره هوشی مشکلی ندارندوجزو موفق‌ترین گروههای دانش‌آموزی هستند.

 

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان افزود: یکی از شاخص‌های بهداشت روانی میزان رضایت از زندگی است که برکیفیت زندگی افراد تأثیر می‌گذارد و از آنجا که دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ویژگی‌ها و تواناییهای متفاوتی با دانش‌آموزان عادی دارند ممکن است رضایت از زندگی آنها تحت تأثیر نوع و میزان ناتوانی آنها قرار گیرد.

 

رنجبردر پایان خاطرنشان کرد: محرومیت همراه با معلولیت، بحران استقلال، ارتباطات اجتماعی، سلامت جسمانی – روانی از مهم‌ترین چالش‌های است فرد دارای آسیب بینایی در جامعه با آن روبه است از این رو با درک صحیح از آن‌ها و خواسته‌های منطقی شان می توان زندگی ای مستقل را برای آنها فراهم آوریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام دوست عزیز

شما میتوانید برترین مطالب و مقاله های علمی و سلامتی پزشکی را در پایگاه سلامت ما دنبال کنید.